W dniu 31.05.2019 r. uczennice architektury krajobrazu miały okazję wziąć udział w zajęciach na terenie rewitalizowanego zabytkowego parku im. Henryka Sienkiewicza we Włocławku. Park im. Sienkiewicza został założony w 1870 r. Znajduje się u ujścia rzeki Zgłowiączki do Wisły, w centrum miasta, przy Katedrze Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Po rewaloryzacji park nabrał zupełnie innego wyglądu i powiększył się o znaczny teren- postanowiliśmy to sprawdzić. Nasza przygoda zaczęła się niedaleko Katedry. Uczennice po wcześniejszym podziale na grupy miały wykonać szereg podstawowych pomiarów terenowych. Zaczęłyśmy od ustalenia warunków pogodowych, następnie przeprowadziłyśmy wnikliwą obserwację roślinności dominujących gatunków na terenie parku. Kierując się do nowej części parku dokonałyśmy pomiaru parametrów wód- rzecznej oraz wody ze zbiorników znajdujących się na terenie parku-pomiar pH, temperaturę, przezroczystość, zapach . Badałyśmy środowisko glebowe – pomiar odczynu gleby za pomocą ph-metrów. Wykonałyśmy również pomiary pierśnicy wybranych drzew w celu określania przybliżonego wieku drzew za pomocą klup i taśm mierniczych. Rozpoznawałyśmy i identyfikowałyśmy gatunków roślin rodzimy i nie tylko. Zebrane informacje pozwolą nam analizę tego miejsca. Z obserwacji wynika iż w części „na Pompce”, wybudowano wiatę rekreacyjną o funkcji wystawienniczej i dydaktycznej z zielonym dachem. We wnętrzu znajdują się tablice tematyczne dotyczące ochrony środowiska we Włocławku. Elementami dydaktycznymi tej części parku są m.in.: rzeźba w formie globusa na cokole betonowym, tablica dydaktyczna oraz tabliczki do oznaczania roślin. Pojawiły się nowe nasadzenia: drzew i krzewów liściastych oraz iglastych, cienioznośne trawy i turzyce oraz trawniki. Warto wspomnieć o Słodowie, nieopodal miejskiego basenu, powstał ziemny amfiteatr naturalnie wkomponowany w otoczenie. Na całym terenie powstała sieć ciągów pieszych różnych typów , plac zabaw dla dzieci, boiska, kort tenisowy , napowietrzna siłownia, stoły do tenisa, miejsca rodzinnej rekreacji oraz szeroki wybór małej architektury (również dla pszczół).
Zajęcia w terenie i kontakt z otoczeniem zaszczepia w nas szacunek do przyrody. Bezpośrednie doświadczenie to nie tylko wiedza ale także budowanie związków emocjonalnych z miejscem. Taka forma nauki pozwala oderwać się od szkolnej ławki. [galeria]